Vrijwel alle producten, diensten en processen kunnen eenvoudiger, maar hoe? Deze tien universele principes verzamelde en ontwikkelde ik voor mijn boek Waardevolle Eenvoud. Je ontdekt er altijd verbeteringen mee!

1. FOCUSSEN
Maak duidelijke keuzes voor doelgroep, markt of assortiment

2. WEGHALEN
Verwijder alles wat niet nodig is om eindgebruikers hun doel te laten behalen

3. VERVANGEN
Blijf niet sleutelen aan iets slechts, maar vervang het compleet

4. HERTALEN
Schrijf bondige en heldere teksten die iedere eindgebruiker kan begrijpen

5. VERBEELDEN
Gebruik verhelderende illustraties, iconen en schema’s i.p.v. tekst

6. ORGANISEREN
Groepeer knoppen, informatie en functies tot een logisch geheel

7. VERBERGEN
Houd alleen het essentiële beschikbaar en verberg dat wat nu niet nodig is

8. VERPLAATSEN
Kies een logischer moment of plaats om taken uit te laten voeren

9. INTUÏTIEF MAKEN
Bied comfort door aan te sluiten bij verwachtingen en kennis

10. PRETTIGER MAKEN
Voorkom irritatie bij vervelende onderdelen. Maak het zo makkelijk mogelijk of geef een andere beleving mee

De inhoud van deze blog is in uitgebreide vorm ook te lezen in het boek Waardevolle Eenvoud.

Deze blog verscheen eerder op Linkedin.

Andere blogs

Geef eindgebruikers die fouten maken niet de schuld, maar jezelf! | Waardevolle Eenvoud

Geef gebruikers die fouten maken niet de schuld, maar jezelf!

Hoe vaak irriteren we ons aan eindgebruikers: ze kijken niet goed, zijn te lui om de handleiding te lezen of ze zijn simpelweg te dom. Vanuit ons perspectief als ontwerper of eigenaar moét het...
Principes voor eenvoud Verbeelden | Waardevolle Envoud

Principes voor eenvoud: verbeelden

We weten het allemaal. Beelden zeggen meer dan woorden! Om iets goed te omschrijven is vaak veel taal nodig. Het vraagt vervolgens van de lezer het vermogen om abstracte woorden in het hoofd om te...
Principes voor eenvoud | Weghalen

Principes voor eenvoud: weghalen

Beoordeel alle onderdelen van je product, dienst of proces op hun bijdrage aan het doel van de eindgebruiker. Vraag je voortdurend af wat deze eigenlijk wil bereiken. Verwijder alles wat daarvoor...
Eenvoud is een lucratieve investering voor iedere organisatie

Eenvoud als lucratieve investering

Iedereen verlangt naar eenvoudige oplossingen, maar in plaats daarvan brengen we met elkaar nog dagelijks gecompliceerde items in omloop. Dat terwijl de voordelen van eenvoud evident zijn. Je doet...
Tien principes voor eenvoud | Waardevolle Eenvoud

Tien principes voor eenvoud

Vrijwel alle producten, diensten en processen kunnen eenvoudiger, maar hoe? Deze tien universele principes verzamelde en ontwikkelde ik voor mijn boek Waardevolle Eenvoud. Je ontdekt er altijd...
Eenvoud is een bedreiging voor mensen die leven van ingewikkeld doen | Waardevolle Eenvoud

Eenvoud is een bedreiging voor mensen die leven van ingewikkeld doen

Het is een illusie om te denken dat alle problemen oplosbaar zijn. Dat gaat voorbij aan de weerbarstigheid van het bestaan en zou het werk van miljoenen wegzetten als irrelevant. Erkenning van...
Zo creëer je fans: met waarde en eenvoud | Waardevolle Eenvoud

Zo creëer je fans voor je product: met waarde en eenvoud

Hoe mooi is het als klanten enthousiast zijn over jouw product of dienst! Als ze spontaan hun positieve ervaring delen met anderen. Klanttevredenheid, het is de droom van iedere organisatie, maar...