Iedereen verlangt naar eenvoudige oplossingen, maar in plaats daarvan brengen we met elkaar nog dagelijks gecompliceerde items in omloop. Dat terwijl de voordelen van eenvoud evident zijn. Je doet jezelf en de organisatie tekort als je niet streeft naar eenvoud op alle onderdelen. Of zit daar juist het punt? Zijn we niet bij machte om onze producten, processen en diensten werkelijk eenvoudig te maken en te richten op gebruikers?

EENVOUD IS INVESTERING

De kracht van eenvoud is dat het er natuurlijk en intuïtief uitziet. Maar niets is minder waar: gecompliceerd wordt iets vanzelf, eenvoud moet je ontwerpen. Het vraagt van aanbieders moed om niet de weg van de minste weerstand te kiezen. Ontwerpen van eenvoud kost budget, tijd, toewijding, creativiteit en doorzettingsvermogen. Eenvoud is geen sluitpost, maar een investering in succes! Onderstaande lijst met voordelen van eenvoud laat zien dat het de investering waard is.

TE DRUK VOOR EENVOUD

In de hectische praktijk van bedrijven en organisaties is iedereen op weg naar de volgende deadline. Het management beknibbelt op ontwikkelbudgetten en pusht om snel met resultaten te komen. Er liggen immers alweer nieuwe ideeën die om uitwerking vragen. In die werkwijze ligt de kiem voor een suboptimale oplossing. Hoe minder tijd er is voor het ontwikkelproces, hoe groter de kans dat het nieuwe product of proces nodeloos ingewikkeld wordt. Als we net iets langer nadenken en tijd investeren, maken we het verschil tussen iets geweldigs en iets frustrerends, tussen succes en middelmaat.

LIEVER MINDER EN BRILJANT

Eenvoud begint bij het management. Topman Steve Jobs van Apple is daar waarschijnlijk het meest uitgesproken voorbeeld van. Hij capituleerde nooit voor het suboptimale, maar eiste een eenvoudige topervaring voor de gebruikers. Hij snoeide in het aantal producten, projectagenda’s en in functionaliteiten, om ook daar focus en eenvoud te brengen. Liever minder en briljant, dan veel en ondermaats. En dat bracht groot succes.

VOORDELEN EENVOUD VOOR GEBRUIKERS

• Snelle acceptatie en vertrouwen bij potentiële gebruikers.
• Minder onnodige gebruikstijd, omdat het doel sneller bereikt wordt.
• Door focus minder (keuze)stress rond het gebruik.
• Natuurlijke werking leidt tot minder weerstand en frustratie.
• Door intuïtieve werking is minder instructietijd nodig
• Meestal is het een betere oplossing, omdat er goed is nagedacht is over werkelijke behoeften.

EN VOOR DE EIGEN ORGANISATIE

• Grotere acceptatie, waardoor meer gebruik en hogere omzet.
• Door duidelijkheid is er minder afhaakgedrag.
• Voor zowel laag- als hoogopgeleide mensen is het item toegankelijk.
• Gebruiksplezier draagt bij aan positieve merkbeleving.
• Door de prettige werking is er een hogere betaalbereidheid.
• Minder gebruikersfouten zorgen voor besparing in de hele keten.
• Juiste verwachtingen leveren minder klachten op.
• Door minder opties is een goedkopere exploitatie mogelijk.

 

De inhoud van het artikel is ook te lezen in het boek Waardevolle Eenvoud. Dit artikel verscheen eerder op Linkedin.