Het boek

Waardevolle Eenvoud is het boek dat je alles in handen geeft om te kunnen verbeteren of innoveren. Om je producten, diensten en processen klantvriendelijk te maken. Of je nu kleine verbeterstappen wilt maken of op zoek bent naar innovatie, het boek biedt je inzicht en een logisch stappenplan. Door de combinatie van een inzichtgevend model, toegankelijke teksten, praktische formats en duidelijke stappen biedt het boek een doorbraak in de wereld van design thinking en innovatie voor ‘gewone’ organisaties. Verbeteren of innoveren is nog nooit zo praktisch geweest.

het gaat zo snel mis

Waardevolle eenvoud willen we toch allemaal? Het leven is al uitdagend genoeg. Toch worden we overal omringd met ingewikkelde producten, diensten en processen die ons afleiden.
Dezelfde behoefte aan waardevolle eenvoud hebben jouw klanten of gebruikers. Ook zij willen op een prettige manier leven, werken, doelen behalen, of hun vrije tijd besteden. Vraag is of jij hun de producten, diensten of processen aanbiedt die daaraan bijdragen. Met de beste intenties of logische excuses kan het immers snel misgaan. Dan ontstaat irritatie bij gebruikers, vertrekken je klanten of worden geplande resultaten niet gehaald.

Gebruikers als fans!

Met dit boek krijg je snel inzicht rond de eigen situatie. Door het eenvoudig toe te passen model van Waardevolle Eenvoud vind je de oorzaak van allerlei symptomen. Via de directe toets bij gebruikers krijg je zicht op blinde vlekken in de organisatie. Je ziet scherp of je waarde of eenvoud moet toevoegen, of allebei. Want met de gecombineerde kracht van waardevolle eenvoud leg je de basis voor succes: gebruikers als fans!

Voor wie bestemd?

Elke organisatie

Waardevolle Eenvoud is relevant voor iedereen die geïnteresseerd is in de ontwikkeling of het beheer van concepten, producten, diensten en processen. Elke organisatie die haar gebruikers blij wil maken, gaat
plezier beleven aan de inzichten van
dit model en deze aanpak. Het maakt daarbij niet uit of dit een ZZP’er betreft of een grote multinational.

Direct betrokkenen

De primaire doelgroep bestaat uit personen die zelfstandig of binnen organisaties werken aan de ontwikkeling, verbete­ring of het beheer van concepten, producten, diensten of processen. Het betreft een breed scala aan mensen. Denk aan product- en proceseigenaren, productspecialisten, innovatiemanagers, concept­­ontwik­kelaars, ­functioneel ontwerpers, softwareontwikkelaars, proces­ontwerpers, customer experiencemanagers, marketeers, vormgevers, industrieel ontwerpers, architecten en (mana­gement)consultants. Voor deze groep geeft het model inzicht in de bestaande situatie, terwijl de aanpak concrete hulp biedt om waardevol eenvoudige resultaten te behalen.

Geïnteresseerde medewerkers

Voor elke medewerker die in eigen werk het verschil wil maken, moet het resultaat van dat werk gewild zijn bij de gebruikers. Door de principes van Waardevolle Eenvoud in de praktijk te brengen kan iedereen met meer impact voor de dag komen.

Opbouw van het boek

 

In deel 1 krijg je een introductie op het model van Waardevolle Eenvoud en de werking ervan. Je leert te denken langs de assen van waarde en eenvoud. Daarmee kun je de achtergrond van symptomen snel herkennen en zie je waar de werkelijke problemen zitten. Je maakt kennis met de gratis online indicatietest en de principes voor waarde en eenvoud. Je kijkt hierna anders naar je eigen aanbod en kunt aan de slag met verbeteren of innoveren.

Niets is vervelender dan een boek dat je achterlaat met het gevoel ‘Maar hoe dan?’ Waardevolle Eenvoud is ook een werkboek. Daarom vind je meteen in deel 2 de praktische aanpak bij het model. De aanpak is opgezet rond diverse vormen van design thinking. Daarbij is voortdurend de opzet geweest om een toegankelijke innovatiemethode te ontwikkelen voor alle soorten medewerkers. Via het flexibele stappenplan breng je zo de nieuwe inzichten in praktijk. Afhankelijk van de uitdaging kies je een enkele stap of gebruik je ze allemaal. Bij de stappen vind je gratis downloadbare werkvormen, waarmee je prettig kunt werken.

 

Deel 3 geeft verdiepende inzichten. Het biedt zowel antwoorden op vragen die het model oproept, als op lastige situaties bij de concrete verbeter- en innovatie-aanpak. Vandaar dat je vooral vanuit deel 2 veel verwijzingen vindt naar deel 3, zodat je telkens bij relevante informatie terechtkomt.

 

Universeel

Model en aanpak zijn in iedere branche en instelling toepasbaar

EENVOUDIG

Zo opgezet dat je de inhoud snel oppikt en het meteen onthoudt

INZICHT

Model en indicatietest geven helder inzicht rond je eigen situatie 

Tools

Voorzien van concrete tools om zelf te innoveren of te verbeteren

RESULTAAT

Er is altijd resultaat haalbaar: van optimalisatie tot doorbraak

‘Het model in dit boek is eigenlijk te simpel voor woorden, en daarom briljant. Als je gedoe en geworstel voor gebruikers echt wilt aanpakken, kun je hiermee direct aan de slag.’

Gijs van Wulfen

Internationaal spreker, trainer en auteur rond innovatie

Spreekt meteen aan. Woorden blijven hangen. Het model klopt. Tijdens het lezen vallen steeds dingen op die je kunt koppelen aan het model. Binnen de GGD kunnen we er zo mee aan de slag. We maken zaken vaak veel te complex. Dit model helpt ons nog meer te focussen op de eindgebruiker, die eenvoud en waarde wil.’

Eveline van Eck

Projectmanager Innovatie, GGD West Brabant

Eindelijk vind ik met dit boek een theorie die verwoordt en concretiseert waar voor mij de essentie in het ontwerpproces ligt. Door er woorden voor te vinden wordt het werken aan waardevolle eenvoud heel concreet. De theorie en de principes zijn toepasbaar op het gebruiksaspect en het architectonisch concept van gebouwen, Dat laat zich goed toetsen met het model. Voor architecten zijn de ‘prikkelende vragen’ daarnaast erg doelmatig. Het is een buitengewoon leesbaar en plezierig boek om in te bladeren en mee bezig te zijn.

Ron Verduijn

Architect