De AANPAK

In het boek vind je een concrete aanpak met negen stappen om jouw producten, diensten of processen te beoordelen, te ontwerpen en te verbeteren. Met het model van Waardevolle Eenvoud als basis doorloop je enkele of alle stappen. Daarbij kun je gebruik maken van de gratis online indicatietest en vrij downloadbare formats. Allemaal met het doel om (ontevreden) gebruikers te transformeren in toegewijde fans.

Niet vastomlijnd

De stappen vormen geen beklemmend, vastomlijnd kader dat in zijn geheel gevolgd moet worden. Het zijn logisch gerangschikte ingrediënten, die je kunt toepassen. De meeste onderdelen zijn bekend vanuit diverse andere methoden. Je herkent hierin wellicht ook vormen van design thinking. Bij de aanpak van Waardevolle Eenvoud is de toe­spitsing gemaakt om je item waardevol en eenvoudig te kunnen maken.

hoofdlijnen

Iedere stap wordt afzonderlijk op hoofdlijnen behandeld, zodat je weet hoe je het kunt aanpakken. Daar waar nuttig zijn gratis downloadbare formats toegevoegd waarmee je direct aan het werk kunt gaan. 

 

Voel je vrij

Afhankelijk van het vraagstuk kies je een route door de aanpak. Zorg dat je eerst overzicht hebt van het geheel en maak dan keuzes. Hoewel de aanpak een logisch geheel van stappen vormt kun je uiteraard ook andere stappen toevoegen, of voor allerhande doeleinden zomaar een van de werkvormen gebruiken.

Passend voor jou

Bij iedere stap heb je de keuze uit een aantal activiteiten. Zo kun je altijd een vorm kiezen die past bij de omvang van je uitdaging en bij de samenstelling van je (eventuele) team. Verbeteren of innoveren was nog nooit zo prettig bereikbaar als nu!

negen stappen

Vaststellen

Bij de eerste stappen van de aanpak breng je de uitdaging in beeld. Waar zit precies het probleem? Het bepaalt waar je in dit traject aan gaat werken. Voor je het weet steek je anders energie in de verkeerde dingen. Daarom begin je bij stap 1 met het gezichtspunt van gebruikers. Hun beoordeling van het item geeft richting: waarde toevoegen en/of eenvoudiger maken. Bij stap 2 kruip je zelfs in de huid van de gebruikers. Je mag de fantasie de vrije loop laten. Wat zouden gebruikers in de toekomst willen ervaren als het item in het Gelukskwadrant zit? Het maakt je vrij van huidige beperkingen en brengt uitdaging voor je doelstelling. In stap 3 formuleer je de opdracht. Je zult zien dat deze er door de voorgaande stappen heel anders uitziet. Tevreden gebruikers zijn een belangrijk onderdeel van de scope geworden. Je doet het voor hen, daarmee voor de bloei van de organisatie en het succes voor jezelf.

VERKENNEN

In stap 4 begin je met het ontwerp van de verkenning, zodat je met focus op zoek gaat. Net als ontdekkingsreizigers bereid je het verkennen goed voor. Waar kun je het best naar op zoek in de beschikbare tijd? Afhankelijk van het project verken je in stap 5 heel uitgebreid of uitermate kort. Het eind van stap 5 is het moment om alle ontdekkingen te oogsten en prioritering aan te brengen voor de volgende stappen. Omdat je tijdens het verkennen veel leert, kan dat reden zijn om nog eens naar de opdracht te kijken. Is deze nog toereikend, of moet hij met de huidige kennis van zaken uitdagender worden gemaakt?

ONTWIKKELEN

Bij stap 6 gebruik je creatieve processen om de vragen met inspiratie om te zetten in ideeën. Dat maak je helemaal tastbaar in stap 7. In een aantal ronden ontwikkel je het item tot een testklaar geheel. Bij stap 8 toon je het concept en vraag je met de indicatietest feedback. Stap 9 is bestemd om de reacties te verwerken, net zo lang tot het helemaal af is. Als de feedback pittig is ga je eventueel een aantal stappen terug, om een goed eindresultaat te garanderen.