Beoordeel alle onderdelen van je product, dienst of proces op hun bijdrage aan het doel van de eindgebruiker. Vraag je voortdurend af wat deze eigenlijk wil bereiken. Verwijder alles wat daarvoor niet nodig is, net zo lang tot de essentie overblijft. Werkelijk alles van het item bekijk je: onderdelen, vormen, kleuren, materialen, inhoud, alternatieven, processtappen, uitzonderingen, (wacht)tijd, activiteiten, et cetera.

Vaak is het begin van een product wel goed, maar in de loop van de tijd komt er steeds meer bij. We maken uitzonderingen mogelijk, we willen iedere mogelijke klant helpen, we willen alle mogelijke types verkopen en ga zo maar door. Door veel toe te voegen lijk je behulpzaam, maar creëer je chaos en verlies je eindgebruikers.

Voorbeelden: een drukke homepage van een bankenwebsite vergaand vereenvoudigen, een productportfolio drastisch beperken of het aantal knoppen op apparaten reduceren, zodat deze met slechts één knop te bedienen zijn.

Dit is een van de tien principes voor vereenvoudiging die ik in mijn boek Waardevolle Eenvoud behandel.

Deze blog verscheen eerder op Linkedin.

Andere blogs

Geef eindgebruikers die fouten maken niet de schuld, maar jezelf! | Waardevolle Eenvoud

Geef gebruikers die fouten maken niet de schuld, maar jezelf!

Hoe vaak irriteren we ons aan eindgebruikers: ze kijken niet goed, zijn te lui om de handleiding te lezen of ze zijn simpelweg te dom. Vanuit ons perspectief als ontwerper of eigenaar moét het...
Principes voor eenvoud Verbeelden | Waardevolle Envoud

Principes voor eenvoud: verbeelden

We weten het allemaal. Beelden zeggen meer dan woorden! Om iets goed te omschrijven is vaak veel taal nodig. Het vraagt vervolgens van de lezer het vermogen om abstracte woorden in het hoofd om te...
Principes voor eenvoud | Weghalen

Principes voor eenvoud: weghalen

Beoordeel alle onderdelen van je product, dienst of proces op hun bijdrage aan het doel van de eindgebruiker. Vraag je voortdurend af wat deze eigenlijk wil bereiken. Verwijder alles wat daarvoor...
Eenvoud is een lucratieve investering voor iedere organisatie

Eenvoud als lucratieve investering

Iedereen verlangt naar eenvoudige oplossingen, maar in plaats daarvan brengen we met elkaar nog dagelijks gecompliceerde items in omloop. Dat terwijl de voordelen van eenvoud evident zijn. Je doet...
Tien principes voor eenvoud | Waardevolle Eenvoud

Tien principes voor eenvoud

Vrijwel alle producten, diensten en processen kunnen eenvoudiger, maar hoe? Deze tien universele principes verzamelde en ontwikkelde ik voor mijn boek Waardevolle Eenvoud. Je ontdekt er altijd...
Eenvoud is een bedreiging voor mensen die leven van ingewikkeld doen | Waardevolle Eenvoud

Eenvoud is een bedreiging voor mensen die leven van ingewikkeld doen

Het is een illusie om te denken dat alle problemen oplosbaar zijn. Dat gaat voorbij aan de weerbarstigheid van het bestaan en zou het werk van miljoenen wegzetten als irrelevant. Erkenning van...
Zo creëer je fans: met waarde en eenvoud | Waardevolle Eenvoud

Zo creëer je fans voor je product: met waarde en eenvoud

Hoe mooi is het als klanten enthousiast zijn over jouw product of dienst! Als ze spontaan hun positieve ervaring delen met anderen. Klanttevredenheid, het is de droom van iedere organisatie, maar...