Hoe vaak irriteren we ons aan eindgebruikers: ze kijken niet goed, zijn te lui om de handleiding te lezen of ze zijn simpelweg te dom. Vanuit ons perspectief als ontwerper of eigenaar moét het gewoon werken. Dat is de reactie van de alwetende, die het product, het proces of de dienst zelf helemaal kent en voor wie het onderwerp belangrijk is.

Gebruikers (zowel interne als externe klanten) zitten er totaal anders in. Voor hen is het onderwerp meestal helemaal niet zo belangrijk, ze hebben andere doelen en deadlines. Daarnaast hebben ze al jouw voorkennis niet. Met hun beste inzicht gebruiken ze wat jij ze aanbiedt.

Bij concepttesten zie je letterlijk gebeuren dat gebruikers fouten maken. Gelukkig ben je dan op tijd om het ontwerp te verbeteren. Want daar ligt het aan. Je ontwerp is niet intuïtief, te ingewikkeld of het sluit niet aan bij verwachtingen of kennisniveau.

Natuurlijk kun je blijven vinden dat gebruikers beter hun best moeten doen. Kijk liever nog eens goed naar het ontwerp!

PS De uitspraak in het plaatje is vrij naar Dan Norman. Hij schreef het in zijn klassieker ‘The design of everyday things’.

Andere blogs

Principes voor eenvoud | Intuïtief maken

Principes voor eenvoud: intuïtief maken

Zorg voor een intuïtieve werking van een product, dienst of proces, waarbij gebruikers zich thuis voelen. Dat geeft hun het gevoel van controle. Sluit aan bij verwachtingen en kennis, zodat zij...
Geef eindgebruikers die fouten maken niet de schuld, maar jezelf! | Waardevolle Eenvoud

Geef gebruikers die fouten maken niet de schuld, maar jezelf!

Hoe vaak irriteren we ons aan eindgebruikers: ze kijken niet goed, zijn te lui om de handleiding te lezen of ze zijn simpelweg te dom. Vanuit ons perspectief als ontwerper of eigenaar moét het...
Principes voor eenvoud Verbeelden | Waardevolle Envoud

Principes voor eenvoud: verbeelden

We weten het allemaal. Beelden zeggen meer dan woorden! Om iets goed te omschrijven is vaak veel taal nodig. Het vraagt vervolgens van de lezer het vermogen om abstracte woorden in het hoofd om te...
Principes voor eenvoud | Weghalen

Principes voor eenvoud: weghalen

Beoordeel alle onderdelen van je product, dienst of proces op hun bijdrage aan het doel van de eindgebruiker. Vraag je voortdurend af wat deze eigenlijk wil bereiken. Verwijder alles wat daarvoor...
Eenvoud is een lucratieve investering voor iedere organisatie

Eenvoud als lucratieve investering

Iedereen verlangt naar eenvoudige oplossingen, maar in plaats daarvan brengen we met elkaar nog dagelijks gecompliceerde items in omloop. Dat terwijl de voordelen van eenvoud evident zijn. Je doet...
Tien principes voor eenvoud | Waardevolle Eenvoud

Tien principes voor eenvoud

Vrijwel alle producten, diensten en processen kunnen eenvoudiger, maar hoe? Deze tien universele principes verzamelde en ontwikkelde ik voor mijn boek Waardevolle Eenvoud. Je ontdekt er altijd...
Eenvoud is een bedreiging voor mensen die leven van ingewikkeld doen | Waardevolle Eenvoud

Eenvoud is een bedreiging voor mensen die leven van ingewikkeld doen

Het is een illusie om te denken dat alle problemen oplosbaar zijn. Dat gaat voorbij aan de weerbarstigheid van het bestaan en zou het werk van miljoenen wegzetten als irrelevant. Erkenning van...
Zo creëer je fans: met waarde en eenvoud | Waardevolle Eenvoud

Zo creëer je fans voor je product: met waarde en eenvoud

Hoe mooi is het als klanten enthousiast zijn over jouw product of dienst! Als ze spontaan hun positieve ervaring delen met anderen. Klanttevredenheid, het is de droom van iedere organisatie, maar...